The Writer is een groot tekstbureau in Londen en New York. Ze werken voor bijvoorbeeld BBC, Amazon, MTV en HBO.
‘Schrijf zoals je praat’ zeiden ze telkens tegen hun opdrachtgevers – zoals meer tekstschrijvers, zoals ik, dat tegen hun opdrachtgevers zeggen. The Writer zocht uit of dat advies eigenlijk wel klopt.
Je vlucht is geannuleerd
‘Stel je voor dat je vlucht geannuleerd wordt,’ zeiden de medewerkers van The Writer tegen tweeduizend proefpersonen. Vervolgens kregen deze proefpersonen vier teksten te zien waarin de luchtvaartmaatschappij vertelt hoe je het geld van je geannuleerde vlucht terugkrijgt.
Het ging om drie bestaande teksten, namelijk van Virgin, British Airways en Ryanair, en om een tekst die het tekstbureau zelf – in spreektaal – had geschreven. De namen van de vliegtuigmaatschappijen haalden ze uiteraard weg.
Dit kwam er uit het onderzoek (1)
Het merendeel, 42%, van de mensen gaf de voorkeur aan de vierde, in spreektaal geschreven tekst. 22% had een voorkeur voor die van Ryanair, 21% voor Virgin en 16% voor BA.
De tekstschrijvers vroegen ook aan hun proefpersonen om de vier teksten te beschrijven. De vierde tekst omschreven de lezers als helpful, clear, friendly en honest.
Oftewel, stelt The Writer vast: maak je als bedrijf een fout, je moet een vlucht annuleren, bijvoorbeeld, dan kun je er toch voor zorgen dat mensen je ‘helpful’ noemen, namelijk door op een menselijke manier, in spreektaal, over die fout te communiceren. Met andere woorden: spreektaal zorgt ervoor dat mensen jou (je merk, je bedrijf) beter waarderen. Zelfs als je iets fout doet.
Dit kwam ook uit het onderzoek (2)
Nadat ze de vierde tekst hadden gelezen waren lezers bovendien meer geneigd ‘nog een keer’ te vliegen met deze vierde luchtvaartmaatschappij dan dat ze dat van tevoren waren. Hoe bizar! Zeker aangezien The Writer geen vliegtuigen heeft. The Writer verwijst hierbij naar een interessant onderzoek van BMW. BMW-eigenaren die ooit autopech hebben gehad met hun BMW blijken meer van zins om de volgende keer weer een BMW te kopen dan mensen die nooit pech hadden met hun BMW. Waarom? ‘Because’ schrijft The Writer, ‘the customer service you get when you breakdown is so brilliant’. Kortom: spreektaal zorgt ervoor dat mensen loyaler aan je worden.
Voor uitkomst 3 en een toelichting op het onderzoek ga je naar de site van The Writer, je kunt daar de pdf opvragen.
Oké, maar hoe schrijf je dan spreektaal?
Dus thank god, we hadden al die tijd gelijk. Maar hoe schrijf je dan in spreektaal?
Stel je tijdens het schrijven voor dat er iemand tegenover je zit met wie je een gesprek voert. Kies de woorden die bij zo’n gesprek passen. Is iets totaal geen spreektaal, dan voel je dat vanzelf; wie zegt er in het echte leven nou woorden als ‘tevens’, ‘alsmede’ of ‘hopende je voldoende geïnformeerd te hebben’?
Oké, dus: schrijf zoals je praat, dan vinden je lezers je leuker
Eerder schreef ik deze tip over ‘schrijven zoals je praat’. En lees even deze blog over mijn innige mailwisseling met Aarnout van bol.com.
Nieuwsgierig naar de rest van de nieuwsbrief waarin deze schrijftip staat? Je leest ‘m hier.
Foto © Peter de Krom