Mensen die over ons nadenken

3 december 2015

Er is een speciale afdeling op het hoofdkantoor van de winkel waar jij en ik onze spullen kopen. Daar werken mensen die over ons nadenken.

Ze denken na over de route en de volgorde waarin de spullen in de winkel staan, en bij welke temperatuur en muziek wij de meeste spullen kopen.
Monice en ik denken dat de deur van deze afdeling altijd op slot zit en dat maar één iemand een sleutel heeft.

Laatst hing er in de winkel waar wij komen een instructiebriefje voor het personeel.
Het was met plakband op een verhoogde tafel vastgemaakt en er stond op:

IMPULSTAFELS: HELLO KITTY-SNOEP GESTORT PRESENTEREN

Door dit briefje kregen wij een nog beter beeld van de afdeling op het hoofdkantoor waar ze over ons nadenken.
De afdeling zit, denken wij, helemaal aan het einde van de gang op de bovenste verdieping. Er werken mannen met rechte kaken, jongens met hipsterbaarden en één analyticus met een ronde bril.

Zij wroeten en poeren in ons winkelbrein, op zoek naar onze aankoopimpuls. Ze bedenken hoe ze ons nog meer kunnen laten kopen – het liefst spullen die gestort gepresenteerd worden op impulstafels.

Door het briefje denken Monice en ik niet langer dat de deur van de afdeling waar mensen over ons nadenken zomaar een deur is; we denken nu dat je de afdeling alleen op kunt met behulp van vingerafdrukken en hologrammen.

Ook vermoeden wij dat vooral oma’s met jonge kleinkinderen gevoelig zijn voor impulstafels en alles wat hierop gestort wordt.

Maar daar moeten de mensen op de afdeling zelf maar achter komen.

 

 

 

Illustratie: Monice Janson

 

 


Reacties

  • Er is een Amerikaanse onderzoeker die van het inrichten van winkels zijn levenswerk heeft gemaakt. En dan draait het met name om, hoe kan het ook anders, omzet. Ooit was hij te zien in het NOS 8-uur journaal toen hij zich laatdunkend over de oranje boodschappenmandjes van Blokker uitliet, onbekend met onze NL-voorkeur voor oranje. Tja, je inleven in een land was blijkbaar moeilijk voor hem. Zijn naam: Paco Underhill en zijn meest bekende boek: “Why we buy”. Een openbaring als je de grappen en grollen van supermarkten en hun verkoopmanagers wilt doorzien.

    • O, goeie, Wowter, dank voor de tip.

Geef een reactie